Sunday, April 10, 2011

sambung cerita lama alya 2008

salam...lama dah rasanya tak bercerita tentang triplets alya niesa ngan syasya nih, cerita alya pun tak habis2 lagi...kali ni nak sambung cerita alya lagi, (sambungan bawah label 1Nilam)...
satu hari masa kat 1 Nilam masa tu umur alya hampir masuk 5 bln, kata doktor , alya dah boleh balik cuma kena transit kat wad 1TB rooming in bersama ngan ibu, masa ni alya masih lagi menyusu menggunakan tiub. Berat alya masa ni baru 2 kg, bayangkanlah... seperti yang ibu jangkakan alya tak pandai menyusu guna puting susu, alya tak tahu macam mana nak menghisap, alya tak tahu macam mana nak menyedut...alya tak tau, takkan selamanya ibu nak bagi alya minum guna tiub, kesian kat alya...
dengan bantuan occupational therapist( Pn.Suzana), ibu diajarkan cara untuk buat sucking refleks ke atas alya, agak sukar nak ajar alya...masa duk kat wad 1TB ngan ibu pun berat alya turun dalam beberapa gram sebab tak bagi ikut tiub, susu pun kurang masuk...
satu hari ibu gembira sangat sebab alya menghisap botol susu dengan kuatnya...tapi malangnya ibu hairan susu dalam botol tak luak pun , hisap punyalah kuat, buntu ibu dibuatnya...terpaksalah bagi ngan syringe , tapi telan tak pandailah pulak...stress nyer ibu masa tu , dahlah berat turun...takut tak dapat balik jer...tapi Alhamdulillah lepas 2 minggu ibu dapat bawak alya balik walaupun berat alya tak berapa nak naik, masa ni alya dapatlah menyusu sikit2...tapi cabaran menanti ibu lepas nih...
pernah jumpa tak penimbang nih? ibu ngan ayah beli penimbang ni untuk timbang berat alya yang tak naik2...umur 5 bln berat alya  baru 2kg, hampir setiap hari ibu timbang alya...
dan ibu takkan pernah putus asa...

2 comments:

  1. sian little alya..mmg cabaran membesarkan anak² ni kan? teringat saye ketika saat getir damia sakit aritu..same ngan alya, terpaksa guna ryles tube..:( :(

    ReplyDelete
  2. timbang tu kite jumpe mase nurse dtg rumah nk check kite ngan baby dlm pantang..hehe..untuk timbang danial rupenye

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...