Monday, November 8, 2010

Temujanji audio ngan ORL

08 November 2010,
hari ni ibu bawa Alya ke temujanji audio untuk menjalani sekali ujian pendengaran. Pagi-pagi lagi ibu ke audio, ngan alya, ayah tak ikut banyak kerja. lama jugak nak kena tunggu untuk dipanggil masuk.bosan betul menunggu. tak suka. Kul 10 pagi nama alya dipanggil. Ibu ngan alya masuk kat klinik audio. Masa tu ibu jumpa ngan kawan lama ibu masa induksi dulu, Kak Roza,audiologist kat situ. ada kata-kata Kak Roza yang buat ibu tergelak besar, katanya,"anak awak ni kan, ya Allah macam anak mat salleh, awak kawin ngan sape? mat salleh ke?...ha ha tergelak besar ibu, jauh panggang dari api...( jangan marah yer Kak Roza). Bila ibu bercerita kat ayah, kembang kempis hidungnya menahan perasan...
balik pada temujanji alya ngan audiologist , setelah menjalani ujian saringan pendengaran, pendengaran alya berada pada tahap moderate.menurut en. khairy , audiologist yang consult alya, alya perlu direfer kepada pakar ORL, Prof Din Suhaimi.
then, ibu ngan alya ke klinik ORL, menuggu untuk berjumpa ngan Prof Din. Ya Allah lamanya kena tunggu...rasa macam nak menangis jer, alya tak duduk diam, dia pergi kacau budak2 sebaya ngan dia, menangis budak2 tu...alya nakal. kat umah pun dia ngusik niesa ngan syasya.
pagi tadi mula2 sampai kat hospital, cantik jer toncang dia, ni dah masuk tengah hari , tinggal satu tocang, pastu dua2 dah tercabut. tengah hari dalam kul 12.30 baru dipanggil masuk... kat dalam bilik tu penuh ngan student medic, alya tak takut siap main2 lagi. lupa pulak ibu nak tangkap gambar.
Setelah masuk berjumpa ngan prof din, adalah sedikit ujian dibuat dan gambar dalam telinga diambil. Katanya kebanyakkan pesakit yang ada cleft palate akan mengalami masalah air bertakung ditelinga tengah yang lama kelamaan akan menyebabkan gangguan pendengaran yang lebih serius, apa yang akan dilakukan adalah, satu ventilation tube akan dimasukkan ke gegendang yang mana tiub itu akan mengalirkan air keluar dari telinga. tiub itu katanya akan tertanggal sendiri. Pelannya, pemasangan tiub ini akan dibuat sekali dengan pembedahan cleft palate alya...dan tarikhnya masih belum ditetapkan lagi.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...